søndag, mai 12, 2013

Hotfix av garasjeport

I dag hadde jeg bestemt meg for å fikse garasjeporten som har problemer med å lukke seg. Problemet var at den åpnet seg igjen når den kom helt ned i lukket tilstand. Jeg antok at dette hadde noe med potmeterene som måtte finjusteres litt på portåpneren. Dette er jo tross alt en portåpner som er nærmere 10 år gammel. Dette er det første problemet jeg har hatt med denne portåpneren, det er jo tross alt en Chamberlain Liftmaster Professional.


Ett mye dilling med potmeterene så jeg overhodet ingen endring på når den skulle stoppe. Hver gang gikk den helt ned og tilbake igjen grunnet sikkerhets mekanismen (om den blir hindret fra å lukke, skal den gå opp igjen).

Så jeg konkluderte med at det måtte være en feil på et potmeter som sitter på kontroller kortet.
Jeg kunne prøve å få tak i et nytt kontrollerkort til portåpneren, men siden den er så pass gammel tviler jeg på at dette var lagervare og sikkert ikke så billig heller. Alternativet er da å kjøpe en helt ny portåpner. Noe som egentlig ikke er et alternativ på nåværende tidspunkt.

Her måtte det en hotfix til.
Jeg er en softwareman og mener at de fleste problemer kan løses med software og noen duppeditter. Jeg er en ivrig hjemmeautomatiker og har laget det meste i mitt automatiserte hjem selv. Hoveddelen i automasjonsnertverket er basert på Z-Wave. Z-Wave er et trådløst nettverk (med det passende navnet Skynet) mellom enheter og en PC. Fra denne PC'en kan jeg styre lys og varme over hele huset. Programvaren med det fantastiske navnet iHome har jeg laget i C#.NET ved hjelp av åpen programvare. Damen som styrer alt heter Gudrunn (nærmere om det siden).

En "rask" titt på "lageret" viser seg at jeg hadde noen dupeditter som jeg kunne bruke. En dør/vindu sensor (AL-DWS) og en bryter micromodul (FGS211) som jeg kunne bruke som rele.

AL-DWS
FGS211
Garasjeporten åpnes og lukkes ved hjelp av fjernkontroll og via en kabel som jeg har lagt inn i huset ved døren. Et trykk lukker eller åpner porten basert på det motsatte av forrige bevegelse. Et trykk mens porten er i bevegelse stopper porten.


FGS211 kan fungere som et rele der man kan koble til egen strømkilde som er separert fra 230V spenningen. I dette tilfellet vil den fungere som bryter for å åpne og lukke porten. På lik linje som knappen inne i huset.

FGS211 monterte jeg i en boks og koblet til de nødvendige ledningen for 230V (spenning av releet) og kabelen for trykknappen. Den sorte ledningsstumpen er Z-wave antennen som jeg fører ut av boksen.

FGS211 er enkel å legge inn i Z-wave nettverket og inneholde en rekke innstillinger. Blant annet har den et parameter som automatisk slår av releet etter en tidsperiode (200 ms er standard). Men denne funksjonen må aktiviseres ved hjelp av et annet parameter. På generell basis er jeg ikke så veldig glad i at enheter må konfigureres for at det skal virke, så jeg valgte å beholde standard parameterne. Dette for at jeg ønsker at deler skal kunne byttes ut rett fra boksen uten parametere endringer (og da heller ingen ekstra dokumentering). Så jeg valgte å resette releet fra programmet mitt, slik at den virker som et pulsknapp og ikke som en on/off switch. Når releet går til status ON setter jeg statusen til OFF med en gang. Testing viste at tidsforsinkelsen var på 200ms, noe som er veldig bra med tanke på at enheten er i ytterkanten av nettverket.

Så var det selve hovedproblemet mitt. Nemlig at porten ikke stoppet når den var nede, men gikk opp igjen.
For å detektere at porten er helt nede, satt jeg inn en dør/vindu sensor i toppen av garasjeporten.

Denne enheten er todelt og fungerer ved at det er en magnet som trigger et lite rele som så sender et signal på Z-wave nettverket at enheten er lukket. Kommer enhetene fra hverandre sendes det et signal at enheten er åpen.

Som tidligere nevnt vil porten stoppe hvis man trykker på knappen mens den er i bevegelse, her mens den lukker. Så da var det bare å lage til en event i programvaren min som sender ON til FGS211 når enheten går fra åpen til lukket. Det vil så når porten er helt nede. Den eventen som jeg la inn tidligere setter FGS211 til OFF igjen med en gang.

Så nå stopper porten når den er lukket.
Hotfix deployed and problem solved.

Til slutt litt om iHome og Gudrunn som er toastmaster for Skynet.
iHome er et sett med programvare som jeg har laget i C#.NET. Det er basert på en service del som blant annet kontrollerer Z-wave nettverket og en HTML5 applikasjon som er bruker interfacet til systemet. Siden jeg nå la inn garasjeporten inn i systemet kunne jeg nå også styre denne over hele verden fra en webleser, iPad eller mobiltelefon via HTML5 applikasjonen.

Her er første utkast av web grensesnittet. IP kameraet mitt har dessverre ikke mjpeg. Støtter kun java. Så jeg  må lage til et javascript som refresher bildet jevnlig (bruker single page framework). Men det får jeg ta en annen kveld. Her hører vi Gudrunn i bakgrunnen, som høflig forteller at garasjeporten er åpnet. Hun vekker oss også om morgenen  :D





1 kommentar:

John Smith sa...

Presisjonsdøren til garasjen din er veldig slitesterk, men det betyr ikke at den er uforgjengelig. Enten den har fått et hardt slag eller har blitt slitt ned på grunn av forvitring, kan det dannes hull i garasjeporten din. Selv om det noen ganger er best å få en profesjonell involvert, kan du reparere det selv med de riktige tipsene og kunnskapene.